nivo slider image nivo slider image

קרן ענבי ותמר לדרברג

קרן ענבי | מרחב מסומן  •  תמר לדרברג | מנהרה בשלושה חלקים

30.12.2006 – 9.12

קרן ענבי , בוגרת המדרשה ולומדת כרגע אמנות לתואר שני בחיפה, מציגה ציורי שמן גדולי מימדים, המצוירים בסגנון ריאליסטי. על הקיר הארוך תלויה סדרה של ציורי נופים מאיימים, ריקים מאדם, כמו בשולי העיר, בהם זרוקות עגלות סופרמרקט ישנות ושבורות. נראה כמו אתר בו משליכים פסולת , אובייקטים שהפכו מיותרים ומיותמים, המשקפים את דמות החברה ונוסכים תחושה של איום ובדידות. קרן עסוקה בעבודותיה בנוף כמקום, כמרחב מסומן, כסימן של זהות.

כותבת קרן: "כאמנית אני מתבוננת בנוף דרך פילטר ובוחרת להשתמש בדימויים מסוימים שהם לעולם מטאפורה בעיני למציאות הפוליטית והחברתית בה אנו חיים."

בקיר ממול מצוירים נופים טבעיים ופראיים, לא מתורבתים, שנראים כלקוחים מקו התפר ונוגעים-לא נוגעים בסכסוך הישראלי פלסטיני. זר היה יכול פשוט להתפעם מהם, אולם אנו מזהים בהם את היופי הפשוט והלא נגוע לצד ההזנחה והאיום שהיא טומנת בחובה. החמור הניצב שם, כחלק בלתי נפרד מהטבע, מרמז על האדם שנעדר מהציור, על תרבות אחרת ועל מקומו של הצופה הניצב ממולו בעמדה שיפוטית, מעברו של הברזל המפריד, הסוגר-כולא-מרחיק.

"זהו נוף-מקום שמקפל בתוכו יופי וכאב בכפיפה אחת, זיכרונות מרים לצד געגועים תמימים לנוף רומנטי וכמיהה לשלווה שאיננה. בעבודות אני מנסה לצעוד על הגבול שבין אמנות פוליטית לאסקפיזם ומנסה להציע את המרחב שבין שניהם." – כותבת קרן.

תמר לדרברג , בוגרת אוניברסיטת ת"א (היסטוריה וארכיאולוגיה), מכללת הדסה (צילום) והמדרשה לאמנות, מציגה בחלל הגדול 5 צילומים מוגדלים, ומקרינה סרט וידיאו בשלושה חלקים המתעד תהליך של חפירת מנהרה. במשך כשנה נצמדה למשמרות יום ולילה ותיעדה. נחשף לפניה עולם תת קרקעי מנותק מהקשר של מקום וזמן, מהחיים המתרחשים מעליו. עולם תחתון שמתנהל מתחת רגליהם של העוברים ושבים בצומת, ללא ידיעתם. המצלמה חושפת תהליכים סמויים מן העין, חלל באדמה שהעין אינה מורגלת לראותו. כניסה לעולם אפל, החפירה לעבר הבלתי ידוע, בדומה לעבודת הארכיאולוג שאינו יודע לקראת מה הוא הולך ובכל שלב נחשף לחומרים חדשים. זהו תהליך של בנייה והרס, השתנות מתמדת. בסופו של התהליך לא נשאר זכר למטמורפוזה בבטן האדמה. החלל מתכסה בקליפת בטון.

מנהרה היא מראה מאוד שכיח באירופה במעבר בהרים, אך זר לעין הישראלית. בתודעה הישראלית מנהרה מחוברת לטרור, אמצעי לוחמה שמשמש את הפלשתינאים להברחת נשק או את החיזבאללה למסתור . צילומי המנהרות של תמר לדרברג , יש בהם עוצמה שקטה ומאיימת וגם יופי רב. ברוב הצילומים נעדר הגורם האנושי, הפועלים העובדים על המנהרה. בצילום אחד בשחור-לבן מופיעים הפועלים כצלליות ומורגשת פעולת העבודה, הכוחניות, התהליך הקשה של הביקוע והחפירה באדמה. שם מתחת לפני הקרקע, זהו עולמם של הגברים והמכונות.

בסרט הוידיאו מתועד תהליך העבודה באופן ליניארי:

בחלק הראשון– המכונות והסאונד המלווה אותן

בחלק השני – המטריות. מחשש למפולות, נעשית ההתקדמות לעומק בקשתות(מטריות). כל קשת משנה את הנוף עד הפריצה לאור.

בחלק השלישי- אפילוג. מוכנסת הבמה ,ששימשה לקירוי המנהרה, מה שנדמה כהתרחשות תיאטרלית, מלווה בשינוי התפאורה (היריעות השחורות) והתאורה.

שתי התערוכות, על אף השוני ביניהן בנראות ובטכניקה, עוסקות בנופים שהם מרחבים מסומנים, שיש בהם מידה של איום וניכור לצד יופי מושך.

חזרה