פסלי בארי

28.10.2006 – 7.10

התערוכה האחרונה בסדרת תערוכות אמני בארי, לכבוד חג השישים, היא תערוכת הפסלים. תערוכה גדושה ומרגשת במיוחד!

כבר בכניסה לגלריה, בירידה מהמדרגות היורדות מרחבת הגרנוליט, ניצבים פסלי האבן של שוש פלד כרסנתי מצד אחד, ומנגד פסלי האבן של אלי כרסנתי.  בפסאג' מוצגים פסליה של אנט קידרון באיטונג. בכניסה לחלל הגלריה נעתקת נשימתו של הצופה: עשרות פסלים ממלאים את הגלריה מקיר לקיר, גם בחדר הוידיאו.

שוש פלד-כרסנתי מציגה כ-20 פסלים מחומרים שונים, קציר נאה של עבודתה בשנים האחרונות! בפסליה היא מנסה לשלב בין תחום התנועה והטאי-צ'י לחומרים הקשים, לאבן הנוקשה. ניסיון נואש להכניס באבן ובחומר הנייחים והמסיביים את התנועה. הפיתולים והסיבוביות בפסליה מתחברים לעבודתה בנוי, בגזעים וענפים. לוקחת השראה מעלי הבוגנוויליה, שהיא אוהבת.

כל העולמות האלו טבועים בה, בשוש, ובאים לידי ביטוי בפיסול שלה, אם בחומר- הקל יותר לעבודה, ואם באבן- הקשה לעיצוב והמאתגרת יותר.

עבודת הפיסול היא עבודה פיזית קשה, אך שוש אינה מוותרת: " אני צריכה להרגיש את הגוף שלי, אחרת אני לא קיימת…" וכמובן שאי אפשר לשכוח את עברה כמורה לספורט ולריתמיקה, ואת עצם העובדה שעד היום היא רוכבת באופניים…

אלי כרסנתי מציג לצידה של שוש. אלי  מסתת בעץ מגזעים שהוא מוצא בשטח הקרוב, בחצר הקיבוץ. במיוחד אוהב לעבוד בגזע הסיסם ההודי, שמיוחד בצבעוניותו המשלבת גוונים בהירים וכהים. הגזע מוביל אותו ונותן לו את כיוון העבודה. הוא אוהב לחדור לתוך של העץ, לרוקן ולפתוח בו חללים.

לאחרונה עוסק בנושא הציפורים, באבן אלבסטר ובשיש. פסליו משדרים עוצמה וזקיפות קומה, לרוב בקומפוזיציות אנכיות.

לואיס פישביין מציג חמישה פסלים. עובד בעץ כהה, מחליק אותו ומצפה בלכה. הגימור שלו מהוקצע כשל נגר , מקצועו בעבר. ניכרים בפסליו שורשיו ומוצאו הברזיליאני.  מפסל איש דת מתפלל לבודהה, איש מנגן ברימבאו, ציפור על ענף, דמות במגבעת וגלימה  ודמותו של משה רבנו.

אתי מורדו מציגה את פסליה בחדר הוידיאו.  אתי מפסלת ברצף משנת 1993. עובדת בחומרים מגוונים: בעץ, שורשים, חומר, ברזל ופלגל, יציקת פוליאסטר, ומכניסה לעבודתה גם אלמנטים מוכנים מראש כמו ספר טלפונים, ספוג וכו', מה שנראה מתאים. אוהבת במיוחד לעבוד בחימר אדום (טרקוטה), משום ש"הוא עדין ונעים למגע והצבע שלו מקסים".

בעבודותיה יש מגוון של צורות ודמויות: מהשורשים שלה המצריים ועד לפסלי הנשים עם הצווארים הארוכים והגוף המאורך, שמעלים על הדעת את מודליאני וג'קומטי. לטענתה היא לא עובדת בסדרות, לא על נושא אחד. חוסר העקביות הזה מאפיין אותה, לדבריה. ובכל זאת קיים מכנה משותף לכל פסליה והוא המגע העדין והפיוטי שלה, השלווה והרגיעה בעבודותיה.

 אנט קידרון  , צעירת הפסלים, חדשה בתחום. התחילה לפסל לפני 3 שנים, כשיצאה לשנת שבתון, בעקבות אימה שמפסלת מזה עשר שנים. למדה אצל הפסל זאב קרישר בספירטק, ונהנתה מכל רגע. מציגה ארבעה פסלים באיטונג. שניים מהם ניצבים זה מול זה בכניסה לפסאז'. דמות אישה כורעת, מסוגרת בתוך עצמה, מכוסה בצעיף שנראה כשיער, שירכיה ושדיה מבצבצים ממנו.  ממולה פסל אישה היושבת על ברכיה וטומנת את ראשה בגוש החוצץ בינה לבין ידיה. שני הפסלים מעידים על יכולת גבוהה, על עדינות ומורכבות בנושאים.

התערוכה כולה עשירה ומרגשת ועשויה כולה בידי אמנינו, שזה המקום לחזק את ידיהם העמלות בחומר ובאבן.

חזרה