מרב סבירסקי ויואב בריל | הצבעה חוזרת

Hatzbaa Hozeret Image3

2.1.2016 – 11.12.2015 

מרב סבירסקי ויואב בריל מציגים בגלריה בבארי את תערוכתם "הצבעה חוזרת".

זוהי תערוכה מיוחדת לקהל המקומי, תערוכה שעוסקת בתכנים הקיבוציים ובבעיות המעסיקות את בני המקום, ש"זר לא יבין זאת". תערוכה המהולה בקורטוב של הומור עצמי והמפנה מבט משועשע וגם מעט נוסטלגי למקום שבו נולדו והתחנכו שני האמנים.

מרב ויואב שניהם אמנים צעירים בני בארי, בני אותה כיתה, שגדלו יחד בבארי, עזבו את הקיבוץ וגרים היום בתל אביב.

מרב סבירסקי, 34, אמנית רב תחומית. בוגרת בית הספר לתיאטרון חזותי בירושלים. בעלת תואר שני באמנות מבצלאל. הציגה את תערוכת היחיד ״שישה סיבובים לדקה״ (גלריה קו 16, 2014) ואת ״ארץ״ (גלרית הקיבוץ, 2015). הציגה בתערוכות שונות בארץ ובחו״ל. זוכת פרס ״האמן הצעיר״ מטעם משרד התרבות לשנת 2013.

יואב בריל, 34, יוצר סרטים ומוזיקאי. בוגר המחלקה לאנימציה בבצלאל. יוצר הסרטים "אישיהארה" (פרס ראשון לסרט אנימציה קצר בפסטיבל חיפה, 2010) ו״הורה״ (פרס ראשון בפסטיבל אנימיקס, 2014). חבר ההרכב The Secret Sea.

בתערוכה בגלריה הם מציגים אוסף הצעות לסדר חברתי חדש.

על הקיר המרכזי רישום גדול של מפת בארי. העבודה מזמינה את הקהל הרחב ליטול בה חלק, לסמן בחוט צבעוני את תוואי מעברי הדירות שלו לאורך השנים. זוהי עבודה אינטראקטיבית שמטרתה לבדוק את  תנועת האוכלוסין בבארי בחמישה צבעים, על פי חלוקה לגילאים. עניין המעברים בתוך הקיבוץ מדירה לדירה הוא נושא טעון בפני עצמו, שמשקף תהליכי התבגרות (מלינה בבתי הילדים, לחדרי הנעורים, לאשטרומים של החיילים, לדירות הזמניות של זוגות צעירות ועד לשיכון הקבע), וכן משקף שאלות של ותק, סיווג חברתי, מצב משפחתי, למי מגיע מה, ועוד.

מנגד, על קירות המבנה הנייד תלויים שרטוטים של הצעות לסידורי ישיבה שונים בחדר האכילה, שהן למעשה הצעות לסדרים חברתיים שונים, בהשראת מפות הישיבה של החגים. לידם דף הרשמה, כנהוג, בו מתבקשים החברים להצביע על הדגם הנבחר על ידם…

עבודת המרעדת הניצבת בנישה מחייבת גם היא הפעלה ע"י הקהל. הצופה מוזמן ללחוץ על דוושת הרגל ומיד מופעלת המרעדת בקול זמזום ומרעידה את בתי המונופול הקטנים שניצבים עליה ומאיימת להפיל אותם כמו אירוע של רעש אדמה… עבודה הומוריסטית בעיקרה, שניתן לפרש אותה גם כמהתלת בכובד הראש של הדיונים הקיבוציים האינסופיים בנוגע לתקנוני השיכון בשנים האחרונות(פרשנות אישית של הכותבת) ובית המונופול כסמל לתאוות הקניין והרכוש, שעומד בסתירה לערכי היסוד הקיבוציים (כנ"ל).

בפינת הגלריה- מגדל בבל מקומי. מתנדבים לשעבר ומצטרפים מאוחרים לקיבוץ מחפשים את מקומם בכוורת. עבודת סאונד, בליל קולות אנושי, הבוקע מתאי הדואר הישנים של חדר האכילה. תא הדואר, המקום שהוא לכאורה קודש הפרטיות, שיש לו שם פרטי ואפילו ניתן לנעילה, מופקע פה מרשות היחיד עם זליגת הסאונד מתחומו החוצה. סידור תאי הדואר בשורות סדורות, ובסדר על פי שמות משפחה אלפביתי, מעלה על הדעת סידור של כוורת דבורים. והיכן הפרטיות? ומה מקומו של היחיד, זה שהצטרף לא מכבר?

בחדר ההקרנה מוצגת עבודת וידיאו ובה מכונת הכלים מחדר האוכל שוטפת מנגינה ישנה.

עבור הקהל הקיבוצי, מה יותר בנאלי ויומיומי ממכונת הכלים ? אך כאן היא מקבלת מימד אסתטי ופיוטי, התנועה שלה הופכת לריקוד כמעט, והסאונד- למוסיקה מוכרת, שיר שגדלנו עליו… אם מקשיבים טוב.

ניתן לחבר את זה לפשטות שבתופעת האופניים, העלייה לחדר אוכל ורחבת הגרנוליט שמתמלאת בזוגות אופניים רבים בשעות הארוחות. בערב הפתיחה מתוכנן הפרפורמנס "טור דה גרנוליט" בהשתתפות קהל רב של רוכבי אופניים וקלנועיות מגילאים שונים. שיירה מאספת תעבור ברחבי הקיבוץ בין כל השכונות בדרכה לחדר האוכל, כשלכל רוכב פעמון ופנס. עבודה שמהדהדת את תהלוכת הלפידים המסורתית של חנוכה, אך מהולה שוב בשיח שכונות ושיכון בבארי, סדרים חברתיים של עלייה לחדר האוכל בימי חול וחג, טקסים קיבוציים ומסורות שכל בן קיבוץ התחנך על ברכיהם.

מרב סבירסקי ויואב בריל מזמינים אותנו להרהר ולערער על אורחות חיינו, להכניס בהם מימד נוסף של תנועה, סאונד וצבע, לא בכובד ראש, במבט מהתל, כשותפים ובני המקום שמכירים את המטריה המקומית על בוריה.

ראו זאת כהזמנה ל"הצבעה חוזרת".

 

 

 

חזרה