nivo slider image nivo slider image

יוחנן דרוקר ונועה גרוס

יוחנן דרוקר | מקומי  •  נועה גרוס | רגע אינטימי

5.1.2008 – 15.12.2007

לאחר תקופה של שיפוצים , חוזרת הגלריה בבארי לפעילות ומציגה שתי תערוכות יחיד : יוחנן דרוקר – "מקומי", נועה גרוס – "רגע אינטימי".

יוחנן דרוקר, חבר קיבוץ בארי, חזר לצייר לאחר הפסקה של 20 שנים, בעקבות אירוע לב. החזרה לציור החלה כתרפיה והפכה במהרה למקור הנאה ולחלק בלתי נפרד מחייו. בעבודותיו מביא יוחנן לידי ביטוי את הסביבה הפיזית בה הוא חי. בפתח האתר של יוחנן כתוב: "האמנות משמשת מתורגמן למה שאינו יכול לעבור בדיבור", מאת גתה.

ואכן, את הצבעוניות העזה והמשכרת, את הרגש, ההתפעמות מעיקול הכביש, ממרחבי השדות, מ"המכתש" של בארי, מפריחת הכלניות ומיד לאחריהן ממשטחי החרציות בצהוב עז ומשדרת הברושים הניצבים כשוברי רוח לפני הפרדס – את כל אלו לא ניתן להעביר בדרך נפלאה יותר מאשר בציור. המכחול של יוחנן, עם הרגישות לצבע ולקומפוזיציה ועם הענווה אל מול יפי הטבע, עושה את שלו. קירות הגלריה החדשים הלבנים מתפוצצים מרוב צבע. לאן שלא תוליך את העין , ייפול מבטך על עוצמת האדומים והירוקים, הכחולים והכתומים והצהובים. משטחי הכלניות עוברים עיבוד מחשב והופכים לכתמי צבע שטוחים ואמורפיים, מסנוורים בעיניים וחומקים כך מהציור הנאיבי של הנוף שהיה יכול להיות מנת חלקם. יוחנן יוצר תרגום חדש לנוף באמצעות תיווכה של המצלמה, שהיא בת לווייתו הנאמנה לכל יציאה מהסטודיו. דרך הציור של המקום, של אזור בארי , מוצא יוחנן (שהגיע אלינו מעין כרמל) את מקומו…ומתאזרח בנוף הנגב המערבי, נוף המרחבים הפתוחים, הבתרונות, הברושים והפריחה החורפית.

בחלל ההקרנה מציגה נועה גרוס עבודה שונה לחלוטין. נועה גרוס, בוגרת המדרשה, יוצרת בתחום הוידיאו וכבר הספיקה להתפרסם בעבודותיה המיוחדות. בעבודה זו, הנקראת "רגע אינטימי", מוצג דיאלוג טלפוני חסר בין בני זוג: נועה גרוס בתפקיד היא עצמה, ובן זוגה גיא, אוהד ספורט שרוף שנסע למשחקי ה"פיינל פור". הוידיאו מתעד את שיחת הטלפון ביניהם, כשהמצלמה לוכדת את גרוס בלבד, כך שנוצרת נוכחות-נעדרת של בן הזוג, אותו היא מנחמת עם כל הפסד של קבוצת הכדורסל אותה הוא אוהד, ומזדהה עם כל שמחת ניצחון שלו. מטרת המונולוג-דיאלוג היא להעלות את הדיון בתפקידה של האישה הצעירה, "הרעיה", ולחשוף את האופנים בהם משמשת האישה כתיבה ריקה במסגרת יחסים הטרוסקסואלים ממוצעים. האישה מתקיימת רק במידת יכולתה להשתתף, במידת הנתינה שלה, ההאזנה, הנחמה, הביטול העצמי וההכלה שלה את עולמו של בן זוגה.

בעבודות נוספות שלה מעמידה עצמה שוב נועה גרוס במקום של האישה ועקרת הבית כשהיא מצלמת את עצמה מנקה בתים של אנשים ואוספת את הפתקים שמשאירים לה, משחקת את המשחק החברתי של מקום האישה באופן מקבל וכנוע אך למעשה חושפת אותו וחותרת תחתיו.

 

חזרה