nivo slider image nivo slider image nivo slider image nivo slider image

ויקי סקנדריון ודנה לוי

ויקי סקנדריון | Ground Zero  •  דנה לוי וסשה סרבר | Aftermath

4.2.2012 – 14.1

הציור של ויקי סקנדריון שולח את הצופה לחוויה אוניברסאלית, למעין הצצה לתוך תת מודע קולקטיבי. סקנדריון מחזירה את הצופה לחוויה קמאית מוכרת שבה השתתף פעם שמעוררת  זיכרונות רחוקים מהעבר, הניזונים ממעמקים מיתיים וממעמקי הנפש, כמעין חשיפה ארכיאולוגית.

ויקי סקנדריון הגיעה לציור לאחר שני תארים בעבודה סוציאלית ועבודה בתחום. בציוריה היא בוראת עולם נסתר שלא קיים, רווי במסתורין ואפל. היא נוגעת בפחד הקיים בנו, פחד קדמוני מסוף העולם וחורבנו. בעולם שהיא יוצרת על הבד נדמה שעומד להתרחש משהו. הסוף הקרב ובא מתחבר להתחלה ולראשוניות. על פי תפישתה, רק בעולם שמתכלה, יכולה להתקיים התחלה חדשה, בראשיתית. בציוריה נוכחים יצורים מיתולוגיים לצד דמויות נשים אפופות מסתורין, כמעין מכשפות בנופים אפלוליים. האור נוכח בציוריה כאלמנט רוחני של הזדככות והתכנסות בדמות פנסים מוארים, אוהלים, כלובים של ציפורים. בציוריה מופיעים הכלבים וציפורי הטרף כבני לווייתה של האישה , האם המיתולוגית. החיות נמצאות בתחום שליטתה ולכן אינן מאיימות עליה. החיבור של הדמויות לאדמה, לבוץ, לחול, הוא סוג של חזרה לטבע הראשוני.

באופן עבודתה משתמשת ויקי סקנדריון בחומרים רבים ו"בוראת" באמצעותם את דימוייה. היא שופכת על המצע (בד, עץ, פורמייקה, שעווה וג'ורנלים) צבעי שמן, טרפנטין, שמן, פיגמנטים, זפת, אלכוהול ועוד, בלילה של חומרים שהיא נותנת להם לעבוד, להיספג במצע וליצור צורה, אותה היא לוכדת ומפתחת ממנה את הדימוי המצויר. לעתים היא יוצרת בעצמה את ההרס ע"י מחיקה ושפיכה של חומרים, וממנו יוצאת לעבודה.

שם העבודה: GROUND ZERO הוא מקום שהתפוצץ או סומן כאתר לפיצוץ. בעבודותיה, לצד הבראשיתיות וההתהוות קיים גם האיום והמתח מהסוף הקרב ובא.

חוויית הזמן שנע בין עבר רחוק כאוטי  לבין עתיד אפוקליפטי בדיוני, משותפת לשתי העבודות.

יצירת הוידיאו של דנה לוי "Aftermath" היא תוצר של שיתוף פעולה בינה לבין הפסל סשה סרבר, שיצר את הסט של הסרט. (בימוי ועריכה-דנה לוי, פיסול-סשה סרבר, פס קול מקורי-יוני רוקוטניץ. 6:00 דקות, 2009)

 בעבודה מרחפת המצלמה מעל נוף אפוקליפטי, עיר מוצפת מים, שוקעת לאחר מבול. המצלמה מובילה אל תוך חדר מוצף, שם מופיעים הסימנים הראשונים של חיים ותקווה לאחר אסון, שטים על פני המים.

העיר המוצפת נראית בתחילה אמיתית, אך בהמשך ממבט קרוב יותר היא מתגלה כתפאורה, דבר שמדגיש עוד יותר את שבריריותה.

גם אצל דנה לוי, כמו בציוריה של ויקי סקנדריון, לאחר החורבן וההרס הטבע יכול לחדור אל העיר. הברבור הלבן הצח מביא את בשורת הרוחניות.

חזרה